کد خبر: 189936

دربارۀ اظهارات شاذ کریمی قدوسی؛

هزینۀ بالا، منفعت صفر

انتشار توییت‌های جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس شورای اسلامی پیرامون سیاست هسته‌ای کشور در روزهای گذشته با واکنش‌های اعتراضی بسیاری همراه شده است.

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین: جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت‌ ملی مجلس شورای اسلامی پیرامون سیاست هسته‌ای کشور در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.» انتشار این توییت در روز گذشته با واکنش‌های اعتراضی گسترده‌ای همراه شد، اما او ساعاتی پیش، باز هم در صفحه مجازی‌اش با تکرار اظهارات گذشته خود نوشت: «در صورت اذن تا انجام اولین آزمایش ارتقاء برد موشکی به ۱۲ هزار کیلومتر یک هفته فاصله می‌باشد.» تا این‌بار بتوان بیشتر درباره آن بحث کرد.

اظهارات نسنجیده اخیر نماینده مشهد را می‌توان از چند نگاه بررسی کرد؛ نخست، جایگاهِ حقوقی او در کمیسیون امنیت ملی است که باید حافظ منافع کشور باشد اما با بی‌تدبیری در انتشار چنین اخباری -که حتی غلط یا درست آن هم دیگر مهم نیست- از محرمانه‌ترین راهبردهای کشور در یک فضای عمومی سخن می‌گوید. در شرایطی که این اظهارات با مدنظر قرار دادن گفت‌وگوی اخیر رافائل گروسی و گزارش‌های آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند موجب تحمیل هزینه‌های جدید با افزایش تحریم‌ها بر علیه کشور شود که این بحران به‌طور مستقیم با معیشت مردم در ارتباط است.

مسأله دوم، بحث مشروعیت است که آیا یک نماینده صلاحیت بازگویی چنین مباحثی را در صفحات اجتماعی‌اش دارد، یا خیر؟

رویکرد فعلی کریمی قدوسی موضوع تازه‌ای نیست. او اخیراً و پیش از حمله پهپادی ایران بر علیه مواضع رژیم صهیونیستی نیز از زمان، نوع و موشک‌های مورد استفاده در این عملیات تنبیهی خبر داده بود. هر چند که در نهایت همۀ ادعاهای او نادرست از آب درآمدند.

نکتۀ دیگر این است که هم دوستان و هم دشمنان اساساً چنین موضعی را از چنین فردی جدی نمی‌گیرند، همه خوب می‌دانند اگر ایران چنین تصمیمی بگیرد نیاز به اعلام نیست و اگر نیاز به اعلام هم باشد وظیفه اعلامش با فردی با مختصات کریمی قدوسی نیست، فلذا چنین موضعی صرفاً در حد یک تهدید غیر معتبر آن‌هم با هزینه‌های بالا ارزیابی می‌شود.

مرتبط ها