کد خبر: 189860

رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد:

ظرفیت پذیرش دکتری دانشگاه آزاد تغییری نکرد

در گفت‌وگو با سعید آزادیان، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد به جزئیات ثبت‌نام با آزمون و بدون‌آزمون (ویژه استعدادهای درخشان) مقطع دکتری تخصصی سال 1403 پرداخته‌ایم.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: یکی از مهم‌ترین مراحل برای موفقیت در آزمون دکتری انتخاب رشته است؛ مرحله‌ای که آینده دانشجویان به آن گره خورده است، زیرا داوطلبانی بوده‌اند که با رتبه عالی اما با انتخاب رشته نامناسب در همان ابتدای راه مانده‌اند. روز شنبه همین هفته ثبت‌نام با آزمون و بدون‌آزمون در مقطع دکتری تخصصی در سال 1403 آغاز شده است و حالا دانشجویان فرصت دارند تا با انتخاب درست شانس خود در این آزمون رو محک بزنند. نکته مهم اینکه امسال 240 رشته محل در مقطع ارشد و دکتری در داخل استان‌ها با نگاه ماموریت‌گرایی و آمایش جابه‌جا شده است. در گفت‌وگو با سعید آزادیان، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد به جزئیات ثبت‌نام با آزمون و بدون‌آزمون (ویژه استعدادهای درخشان) مقطع دکتری تخصصی سال 1403 پرداخته‌ایم.
او با اشاره به آغاز ثبت‌نام مرحله دوم آزمون دکتری دانشگاه آزاد گفت: «براساس اعلام سازمان سنجش کشور، ثبت‌نام از روز شنبه اول اردیبهشت آغاز و تا دوشنبه هفته آینده، یعنی دهم اردیبهشت ادامه پیدا خواهد داشت. داوطلبان می‌توانند 80 انتخاب رشته داشته باشند ولی باید دقت کنند براساس علایق، ظرفیت‌ها و فرصت‌ها انتخاب رشته کنند، زیرا امسال در برخی رشته‌گرایش‌ها تنوع بیشتر شده است. ایشان توصیه کرد داوطلبان اطلاعیه‌های صادره را به‌دقت مطالعه کنند تا بتوانند از این فرصت بهترین بهره‌برداری را انجام دهند.» آزادیان در پاسخ به این سوال که امسال ظرفیت افزایش پیدا کرد یا خیر، بیان کرد: «خیر، چون ظرفیت‌های ما براساس ظرفیت‌هایی است که از سوی شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ شده است. بنابراین ظرفیت‌هایمان براساس همان ظرفیت سال گذشته است.»
رشته‌محل‌های ارشد و دکتری با نگاه ماموریت‌گرایی بازنگری شد
او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «اقدام مهمی که امسال انجام دادیم، این بود که در راستای ماموریت‌گرایی آمایش‌محور، تلاش کردیم در مقطع دکتری و کارشناسی‌ارشد رشته‌محل‌های موجود را با نگاه ماموریت‌گرایی بازنگری کنیم. درواقع تلاش کرده‌ایم روند جذب دانشجو در آن رشته‌محل‌ها در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری و همچنین اقتضائات محیطی را ببینیم. درمجموع در مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری جابه‌جایی درون‌استانی 240 رشته‌محل را به وزارت علوم پیشنهاد دادیم که از این تعداد 25 کدرشته‌محل مربوط به مقطع دکتری بود و آنها هم مساعدت خوبی کردند و مصوبات این جابه‌جایی‌ها دریافت شد.» آزادیان خاطرنشان کرد: «این جابه‌جایی‌ها در دفترچه مقطع دکتری اعمال و در دفترچه کارشناسی‌ارشد نیز منعکس خواهد شد که گام مهمی در راستای پیاده‌سازی نظام حکمرانی آموزش عالی ماموریت‌گرا در دانشگاه آزاد خواهد بود و بازآرایی رشته‌محل‌ها یکی از کلیدی‌ترین اقدامات در این جهت خواهد بود.» رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که بیشترین آمار پذیرش در کدام استان خواهد بود، توضیح داد: «معمولا استان‌های بزرگ و برخوردار دانشگاه آزاد تقاضای بیشتری برای پذیرش دارند. درمجموع باید گفت پذیرش در استان‌ها شکل و تابع خاص خود را دارد که معمولا تکرار می‌شود.» او بیان کرد: «آن چیزی که در حوزه آموزش عالی بیشتر برای آن دغدغه داریم، پاسخ به این سوال است که آیا توزیع متقاضی در رشته‌محل‌های مختلف مقاطع دکتری، ارشد و کارشناسی، متناسب و متعادل است یا خیر؟ واقعیت این است که متعادل نیست و این یک عارضه در کل آموزش عالی کشور است.» رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد در پایان تاکید کرد: «تلاش داریم در برنامه‌های پیش رو با برنامه‌ریزی‌هایی که با همکاری استان‌ها انجام می‌شود و همچنین با نگاه دقیق آمایشی و ماموریت‌گرایی بتوانیم این عارضه را به‌مرور کم، مدیریت و کنترل کنیم تا هم منافع داوطلبان را در نظر داشته باشیم که می‌خواهند دانشجو شوند و بالطبع گام موثری جهت ارتقای کمی و کیفی خود (که حتما یک بخش اشتغال‌پذیری است) بردارند و هم اقتضائات و نیازهای حال و به‌ویژه آتی کشور را در مناطق مختلف لحاظ کنیم. این مفهوم ماموریت‌گرایی است که امیدوارم هم در آموزش عالی کشور و هم دانشگاه آزاد- که عزم جدی در این حوزه دارد- محقق شود.»

مرتبط ها