کد خبر: 189749

 همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی انجام شد؛

رونمایی از سند مالکیت تخت جمشید

همزمان با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، سند مالکیت مجموعه جهانی تخت جمشید روز پنجشنبه در آیینی به نام میراث فرهنگی فارس رونمایی شد.

 رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور روز پنجشنبه در آیین رونمایی از سند مالکیت تخت جمشید، با تاکید بر تعامل سازنده میراث فرهنگی و قوه قضائیه، گفت: زمانی که میراث فرهنگی در پناه قانون قرار گیرد، بی‌تردید به آسانی می‌توان از آن‌ها حفاظت و حراست کرد.

مصطفی ده پهلوان درباره حفاظت از آثار تاریخی کشور نیز بیان کرد: با تعامل قوه قضائیه به تازگی شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به جرایم میراث فرهنگی در تهران راه‌اندازی شده است. رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور عنوان کرد: صیانت و پاسداشت از میراث فرهنگی وجوه مختلفی دارد که بخشی از آن به حفاظت‌های داخلی و علمی مجموعه‌ها و بخش دیگر آن به قوانین و مقررات موجود برمی‌گردد.

وی اظهار کرد: صدور سند مالکیت برای تخت جمشید اقدامی ارزشمند و بزرگ است که حفاظت و صیانت از این مجموعه بزرگ را آسان‌تر می‌کند. ده پهلوان افزود: امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب سال جهش تولید و مشارکت مردم نام گرفته است، به نحوی با حفاظت از میراث فرهنگی گره خورده چراکه اگر میراث فرهنگی پشتوانه مردمی نداشته باشد، محکوم‌به فناست.

وی عنوا ن کرد: به عنوان نمونه برداشت بی‌رویه آب و فرونشست‌های زمین خطرات جبران‌ناپذیری را برای مجموعه‌های جهانی چون تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم به وجود می‌آورد و بر اساس آمارهای ارائه‌شده حدود ۷۰ چاه غیرمجاز در دشت مرودشت پلمپ شده است. رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور اظهار کرد: زمانی حفاظت و صیانت از آثار تاریخی به‌درستی انجام می‌شود که علاوه بر میراث فرهنگی، مردم و دیگر نهادها و سازمان‌ها نیز به این امر مهم توجه داشته باشند.

ده پهلوان با بیان اینکه فارس اصلی‌ترین کانون تمدنی ایران فرهنگی است، گفت: این استان ظرفیت میراثی گسترده و شهرت جهانی دارد. رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور عملکرد اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس را در ماه‌های اخیر مثبت دانست و از این مجموعه برای مدیریت مناسب اماکن تاریخی در ایام نوروز قدردانی کرد.

مرتبط ها