کد خبر: 13544

گزارشی از همایش 2 روزه بزرگداشت علامه جعفری

جامع فقه، فلسفه و عرفان

همایش ملی اندیشه‌های فلسفی و هنری علامه جعفری در روزهای اول و دوم آذر در تالار مصلای امام خمینی (ره) و سالن بعثت دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، همایش ملی اندیشه‌های فلسفی و هنری علامه جعفری، با قرائت پیام مقام معظم رهبری در روزهای اول و دوم آذر (چهارشنبه و پنجشنبه گذشته) در تالار مصلای امام خمینی (ره) و سالن بعثت دانشگاه هنر اسلامی تبریز برگزار شد.

آیت‌ا... خامنه‌ای در بخشی از این پیام با گلایه از کم‌کاری در پرداخت به شخصیت علامه جعفری «جامعیت» را به‌عنوان یکی از بارزترین خصوصیات مرحوم علامه جعفری دانستند و اضافه کردند: «ایشان در یک رشته‌ خاص منحصر نشده بود. در کارهای طلبگی ماها، ایشان هم در فقه و هم در فلسفه کار کرده بود... در فقه، ایشان در تبریز شاگرد مرحوم آمیرزا رضی‌تبریزی بودند. آمیرزا رضی شاگرد آخوند‌خراسانی بود... ایشان در زمینه‌ مسائل فلسفی هم کار کرده بودند و ازجمله‌ خصوصیات ایشان در این بخش مربوط به فلسفه، توجه به نظرات فلاسفه‌ غربی بود که از قدیم، آن‌وقت هنوز معمول نبود و از اینها هیچ‌کسی در حوزه‌های علمیه هیچ یادی نمی کرد و بلد نبود یا مرتبط نبود با این مسائل- ایشان وارد بود و بحث می‌کرد.»

در آغاز روز نخست این همایش حجت‌الاسلام رحیم شاهدی، دبیر علمی بزرگداشت علامه جعفری با اشاره به ارسال 104 مقاله به دبیرخانه همایش گفت: «از بین مقالات ارسالی ۵۴ مقاله پذیرفته شد که از این تعداد ۲۷ مورد علمی-پژوهشی، ۱۷ مورد علمی-ترویجی و مقاله‌های دیگر تخصصی است.»

حجت‌الاسلام رشاد در سخنرانی خود در این همایش با تاکید بر اینکه علامه جعفری را نمی‌توان ذیل هیچ‌کدام از مکتب‌های فلسفی تعریف کرد، گفت: «ایشان نه حکیم صدرایی بود و نه حکیم غربی بلکه با آنها آشنا بوده و اندیشه آنها را نقد می‌کرد اما خود را به هیچ مکتبی نسپرده و با فلسفه، فیلسوفانه برخورد می‌کرد.»  رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه علامه جعفری فردی زمان‌آگاه بود و به مسائلی ورود کرد که در جامعه ناشناس بود، ابراز داشت: «نیازسنجی، تکلیف‌مداری، خستگی‌ناپذیری و به‌روز بودن از ویژگی‌های علامه بود که در این راه برخی متحجرین نیز اهانت‌هایی به ایشان کردند اما علامه در این زمینه بسیار صبور بود.»   عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه متحجرین اهانت می‌کردند که چرا عمری را صرف شرح مثنوی کرده، ابراز داشت: «علامه جواب می‌دهد که می‌خواستم بگویم ما طلبه‌ها هم ادبیات عرفانی را بلدیم و شرح مثنوی، تنها کار غیرطلبه نیست.»

حجت‌الاسلام احمد احمدی، عضو شورای انقلاب فرهنگی از دیگر سخنرانان این همایش با اشاره به اینکه علامه جعفری در مقام علم و عمل حرفی برای گفتن داشت، اظهار کرد: «ایشان از نظر علمی در جاهایی پا گذاشت که ورای تفکر عارفان و فیلسوفان بود.»

در ادامه این مراسم مهدی گلشنی استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه علامه جعفری دانشمندی آگاه به مقتضیات زمان و چالش‌های دین بود، اظهار داشت: «به قول یک فیزیکدان آمریکایی دو نوع دانشمند داریم که یک نوع متمرکز بر یک موضوع و دیگری پرنده‌صفت و دارای جمیع جهات است که علامه جعفری پرنده‌صفت بوده و آفاق را می‌دید.» گلشنی با اشاره به اینکه علامه جعفری بسیار جلوتر از زمان خود بود، اضافه کرد:  «مسائل بسیاری داریم که هنوز توجهی به آن نکرده‌ایم ولی علامه در آن موارد در رابطه با آن مسائل نظریه دارد.»

حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، قاسم پورحسن، غلامعلی حدادعادل، ابوالحسن غفاری و حسن بلخاری از دیگر سخنرانان این همایش بودند.

در این مراسم از مجموعه آثار علامه جعفری در 12 جلد رونمایی شد و از پنج رساله با موضوعات «رابطه انسان با خدا از دیدگاه علامه جعفری»، «انسان‌شناسی از دیدگاه علامه جعفری»، «بررسی مبانی فلسفی رابطه هنر و اخلاق از دیدگاه علامه جعفری»، «از خود بیگانگی از منظر علامه جعفری» و «بررسی تطبیقی آرای علامه جعفری و آیت‌ا... جوادی‌آملی درخصوص حیات طیبه و جنبه‌های تربیتی آن» به‌عنوان پایان‌نامه‌ها و رسالات برتر در زمینه اندیشه‌های علامه جعفری تقدیر شد.