کد خبر: 12016

قطار اربعین کی می‌رسد

انتظار می‌رود با توجه به ضرورت تسهیل زیارت خیل مشتاقان ابا‌عبدا... و سایر معصومین ‌که سال‌به‌سال بر حجم آن افزوده می‌شود و در ایام اربعین به اوج خود می‌رسد، تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره به صورت جدی جزء اولویت‌های دولت روحانی قرار گیرد تا به‌زودی شاهد فراهم شدن امکان سفر ریلی به کربلای معلی باشیم.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، وجود حرم ائمه اطهار به‌خصوص حرم اباعبدا... الحسین(ع) در عراق سبب شده است زائران زیادی از ایران به این کشور سفر ‌کنند و تمرکز این سفرها در ایام اربعین حسینی است. مطابق با اعلام سرکنسول ایران در کربلا، بیش از چهار میلیون و 500 هزار ایرانی در سال 95 زائر عتبات عالیات بودند. از سوی دیگر، بخش زیادی از عراقی‌ها با هدف زیارت امام رضا(ع) و سیاحت، به ایران سفر می‌کنند و در سال گذشته، تعداد آنها به یک‌ میلیون و 300 هزار نفر رسید. همان‌طور که گفته شد بخش اعظم این سفرها از سوی ایرانیان، در ایام اربعین حسینی صورت می‌گیرد ولی متاسفانه مشکلات فراوانی برای انجام این سفر به صورت جاده‌ای یا هوایی وجود دارد.

سفر هوایی هزینه‌های نسبتا بالایی دارد و سفر جاده‌ای هم خستگی فراوانی به دنبال دارد. با توجه به این موضوعات و همچنین مزایای گسترده حمل‌ونقل ریلی نسبت به حمل‌ونقل جاده‌ای، بهترین راهکار برای کاهش توامان هزینه و خستگی زوار ایرانی اربعین، فراهم‌سازی امکان سفر ریلی به عراق است.

در حال حاضر، دو محور ریلی برای اتصال به خطوط ریلی عراق در دست احداث است:

محور اول با عنوان راه‌آهن غرب شناخته می‌شود، این مسیر ریلی پس از رسیدن به مرز خسروی، از طریق خانقین به شبکه ریلی عراق متصل می‌شود. این پروژه که کلنگ اجرایی آن در سال 1380 به زمین خورد، پس از گذشت 16 سال و ساخت 180 کیلومتر از آن، پاییز امسال به کرمانشاه می‌رسد و برای رسیدن آن به مرز خسروی و اتصال به شبکه ریلی عراق، 260 کیلومتر دیگر پیش روی خود دارد.

محور دوم که در جنوب غربی کشور واقع شده است، محور شلمچه ـ بصره نام دارد. برای اتصال شلمچه به استان بصره در خاک عراق، تنها نیاز به احداث یک پل روی اروند (مرز مشترک) و 32 کیلومتر خط آهن در خاک عراق است. در حال حاضر محور ریلی از بصره تا کربلا فعال بوده، به نحوی که اربعین سال گذشته (سال 95) زائران ایرانی عتبات پس از رسیدن به مرز شلمچه از قطار پیاده شده و این مسیر 32 کیلومتری را تا راه‌آهن بصره با اتوبوس پیموده و درنهایت، مجددا مسیر را با قطار تا کربلا پیمودند.

باتوجه به ناامنی‌های سالیان اخیر در شمال عراق در حال حاضر 70 درصد بازار کالای صادراتی به جنوب عراق محدود شده است؛ همچنین آمار تردد زائران در سال 95 نشان می‌دهد از مجموع پنج میلیون و 800 هزار نفر مسافر ایرانی و عراقی، سه میلیون و 300 هزار تردد از مرزهای جنوبی کشور (شلمچه و چزابه) صورت گرفته است. در نتیجه، با در نظر گرفتن موارد فوق و با توجه به عملیات عمرانی بسیار محدود (ساخت یک پل به‌علاوه احداث 32 کیلومتر خط ریلی)، تکمیل محور جنوب با هزینه بسیار کمتر امکان اتصال ریلی به عراق را در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم می‌سازد و اولویت دارد. با توجه به همین موضوع هم سال‌هاست تکمیل محور ریلی شلمچه-بصره در دستور کار مسئولان ایرانی و عراقی قرار داد.

در همین راستا، مسئولان دو کشور طی دو تفاهمنامه‌ که در سال‌های 90 و 93 به امضای طرفین رسید، توافق کردند، احداث پل توسط ایران و خط‌آهن 32 کیلومتری توسط عراق صورت پذیرد. اما پس از گذشت بیش از پنج سال از امضای اولین تفاهمنامه، در مهرماه 95 مسئول راه‌آهن جنوب عراق ضمن اعلام عدم توانایی تامین مالی برای احداث این خط توسط دولت عراق اظهار کرد حاضر است این پروژه را به‌صورت BOT و به مدت 25 سال به سرمایه‌گذاران خارجی (اولویت ایران) واگذار کند. بنا بر اظهارات آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، برآورد اولیه ساخت 32 کیلومتر از پروژه موردنظر شامل مسیر تک خطه و پل دوخطه، 50 میلیون دلار معادل 185 میلیارد تومان است.

در بهمن ماه 94 و ایام اربعین حسینی سال 95، حسن روحانی، رئیس‌جمهور در سخنرانی‌های خود در جمع مردم و مسئولان به اتصال راه‌آهن ایران به راه‌آهن عراق با تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره و با هدف تسهیل زیارت زوار حسینی در تمام سال به‌خصوص ایام اربعین تاکید کرده است اما تاکنون خبری از این موضوع نیست.

در مجموع، انتظار می‌رود با توجه به ضرورت تسهیل زیارت خیل مشتاقان ابا‌عبدا... و سایر معصومین ‌که سال‌به‌سال بر حجم آن افزوده می‌شود و در ایام اربعین به اوج خود می‌رسد، تکمیل خط ریلی شلمچه-بصره به صورت جدی جزء اولویت‌های دولت روحانی قرار گیرد تا به‌زودی شاهد فراهم شدن امکان سفر ریلی به کربلای معلی باشیم. این بهترین هدیه دولت به زوار ایرانی امام حسین (ع) به‌خصوص در ایام اربعین خواهد بود.