کد خبر: 10094

یادداشت/ حسن عابدینی کارشناس ارشد رسانه

رسانه غربی یا جمعی

در جهان امروز نه‌تنها قدرت و سلاح حرف اول را می‏زند بلکه رسانه نیز به این دو رکن گره خورده، پس لازمه دیده شدن و نشدن حوادثی چون اتفاقات امروز سوریه، عراق و یمن نبود رسانه‌هایی قوی است که باید برای ایجاد آن تدبیر جدی اتخاذ شود.

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، آنچه در ابتدا باید به آن اشاره کنم این است که بدون شک وقوع هرگونه حادثه تروریستی که منجر به کشته و زخمی شدن افراد بی‌گناه شود قابل قبول نیست اما اینکه در دوران امروز چرا برخی حوادث نسبت به سایر رویدادها و اتفاقات مشابه پررنگ‌تر دیده می‌شوند نکته‌ای حائز اهمیت است که به‌طورحتم پرداختن به آن یک اصل مهم محسوب می‌شود.

در دنیای امروز برخی واژه‌ها و عبارت‌ها با معیارهای دوگانه روبه‌رو هستند که یکی از آنها بحث حقوق بشر، گردش آزاد اطلاع‌رسانی، حقوق اقلیت‌ها و مفاهیمی از این قبیل است که در این معیارها و شاخصه‌ها در چارچوب گردش آزاد اطلاع‌رسانی باید تمامی اطلاعات و اخبار در مورد همه انسان‌ها و ملت‌ها فارغ از رنگ و نژاد آنها پوشش داده شود.

ما شاهدیم که در دنیای امروز رسانه‌ها نسبت به موضوعات یکسان نحوه پوشش خبری دوگانه‌ای را اتخاذ می‌کنند؛ روندی که بارها نمونه آن را مشاهده کرده‌ایم. به‌طور مثال زمانی که یک اتفاق ناخوشایند علیه کشوری اروپایی یا کشورهای همسو با غربی‌ها صورت گیرد رسانه‌ها پوشش و مانور وسیعی را نشان می‌دهند، روندی که سبب می‌شود بسیاری از مقامات و رسانه‌ها تحت فشار رسانه‌ای نسبت به آن واکنش نشان دهند.

اما اگر رویداد و حادثه‌ای تلخ در یک کشور ضعیف مانند یمن، عراق، سوریه و افغانستان رخ دهد نه‌تنها رسانه‏های جهانی اقدامی نمی‏کنند بلکه ترجیح می‏دهند سکوت کنند.

سیاست امروز غربی‌ها در قبال مردم جهان به خوبی در نگرش سیاسی آنها نیز تاثیرگذار است، به گونه‌ای که شاهدیم آنها تفسیری را از تروریسم برای خود ترسیم کرده‌اند که طبق آن گروه‌های تروریستی در دو دسته خوب و بد قرار می‌گیرند، به معنای اینکه اگر تروریست‏هایی در چارچوب منافع غرب و آمریکا حرکت کنند در دسته گروه‌های تروریستی خوب از آنها یاد می‏شود، مانند گروهک تروریستی منافقین که با فشار آمریکا و برخی از کشورهای غربی نام آنها از لیست سیاه گروهک‌های تروریستی حذف شد اما در مقابل برخی از گروه‌ها مثل حزب‌ا... لبنان، حشدالشبعی عراق و انصارا... یمن که بیشترین هزینه را در دفاع از مردم خود می‌پردازند مورد کینه غربی‌ها قرار می‏گیرند.

بنابراین آنچه امروز در جهان سبب می‏شود حادثه تروریستی در بارسلونا نسبت به حوادث مشابه در جهان پررنگ‌تر باشد، ناشی از این است که کشورها چه میزان در جهت پیاده کردن سیاست‌های غربی اقدام کردند.

امروز معیارها و رویکردهای کشورهای غربی که در چارچوب منافع آنهاست سبب شده وقایع و اتفاقات دیگری که در جهان رخ داده است جلوه‌ای نداشته باشد.

غربی‌ها و به‌خصوص آمریکایی‌ها امروز درصدد هستند با تسخیر غول‌های رسانه‌‌ای جهان در جهت حفظ قدرت خود در جهان وارد عمل شوند و از این ابزار برای زورگویی خود به سایر کشورهای جهان استفاده کنند.

امروز غربی‌ها در شرایطی حادثه تروریستی بارسلونا، فنلاند و آلمان را به کمک قدرت مالی خود در جهان بزرگ می‏کنند که روزانه صدها کودک، زن و مرد در یمن، سوریه و عراق کشته می‌شوند. پس به خوبی روشن و شفاف است که غرب امروز برای تسری قدرت خود در عرصه جهانی حاضر است دست به هر کاری بزند حتی به قیمت کشته شدن انسان‌ها.

همه ملت‌ها و مردم جهان به خوبی می‏دانند که غربی‌ها و به‌خصوص آمریکایی‏ها حامی بزرگ تروریسم جهانی به‌خصوص در تجهیز سلاح‌های آنها هستند، از این رو بدون شک وقتی یک اتفاق و حادثه تروریستی در این کشورها رخ می‏دهد آنها درصدد هستند با مظلوم‌نمایی خود را یکی از قربانیان تروریسم نشان دهند.

در شرایط فعلی جهان که غرب به‌ یکی از حامیان مالی رسانه‌ها و تلویزیون‌های جهانی تبدیل شده است، انتظار است که دیگر کشورهای جهان نیز در جهت مقابله با این وضعیت وارد عمل شوند و با تاسیس رسانه‌های مختلف در مقابله با رویه فعلی اقدام کنند.

امروز دنیای رسانه حرف مهمی را در جهت افزایش قدرت کشورها می‏زند از همین رو بدون شک چرایی پررنگ‌ جلوه کردن حادثه بارسلونا مشخص و مبرهن است چراکه غرب به خوبی می‏داند با پرداختن به این موضوع می‏تواند در جهت افزایش قدرت خود و سرکوب مخالفان وارد عمل شود و این درحالی است که امروز مردم عراق، سوریه، یمن و افغانستان با اتفاقات و حوادث تروریستی بسیاری روبه‌رو هستند که شاید صد برابر از حادثه تروریستی بارسلونا دلخراش‌تر باشد ولی نبود رسانه و حمایت‌های مالی سبب شده است مردم جهان نسبت به اتفاقاتی که در این کشورها رخ می‏دهد بی‌تفاوت باشند.

دنیای امروز، دنیای رسانه ‏هاست و اگر کشور و گروهی دارای یک رسانه و پایگاه اجتماعی مشخص باشد بدون شک حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت و می‏تواند به آنچه هدف دارد دست یابد.

در جهان امروز نه‌تنها قدرت و سلاح حرف اول را می‏زند بلکه رسانه نیز به این دو رکن گره خورده، پس لازمه دیده شدن و نشدن حوادثی چون اتفاقات امروز سوریه، عراق و یمن نبود رسانه‌هایی قوی است که باید برای ایجاد آن تدبیر جدی اتخاذ شود.