• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۳۹۹-۰۳-۱۸ - ۰۹:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
قمشی، مشاور سابق استاندار خوزستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شرکت نفت از خالی‌شدن روستاهای غیزانیه خوشحال می‌شود/ می‌خواهند مردم خوزستان را نقره‌داغ کنند

عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اینکه فشار به مردم تعمدی باشد تا این مناطق تخلیه شود به نظر منطقی نمی‌آید، هرچند ممکن است از اینکه روستایی جابه‌جایی شود شرکت نفت خوشحال شود ولی اینکه تعمدی وجود دارد که مردم جابه‌جا شوند نیست، چون باید خود اهواز را زیرسوال ببریم زیرا بخش مهمی از اهواز هم روی مخازن نفت قرار دارد.

شرکت نفت از خالی‌شدن روستاهای غیزانیه خوشحال می‌شود/ می‌خواهند مردم خوزستان را نقره‌داغ کنند

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شائبه بی‌آبی عمدی غیزانیه و رابطه آن با شرکت‌های نفتی به‌علاوه مسائل و مشکلات متعددی که مردم استان خوزستان و مناطق کمتربرخوردار این استان با آن درگیرند، باعث شد با مهدی قمشی، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و مشاور سابق استاندار خوزستان گفت‌وگویی داشته باشیم.

شرکت نفت از خالی‌شدن روستاهای غیزانیه خوشحال می‌شود

  قمشی بااشاره به این شائبه به «فرهیختگان» گفت: «از جهت وجود مخازن نفت و این مساله که شاید به‌خاطر بهره‌برداری از این ذخایر مردم منطقه غیزانیه را مجبور به ترک محل زندگی خود کنند، باید بگویم خود اهواز هم روی مخازن نفت قرار دارد. این بحث که تقریبا در خیلی از مناطق اهواز (خصوصا به سمت شمال اهواز) مخازن نفت وجود دارد و به‌عنوان طرح‌های گسترش استخراجات نفتی دیده شده است، واقعیت دارد. ولی اینکه فشار به مردم تعمدی باشد تا این مناطق تخلیه شود به نظر منطقی نمی‌آید، هرچند ممکن است از اینکه روستایی جابه‌جایی شود شرکت نفت خوشحال شود ولی اینکه تعمدی وجود دارد که مردم جابه‌جا شوند نیست، چون باید خود اهواز را زیرسوال ببریم زیرا بخش مهمی از اهواز هم روی مخازن نفت قرار دارد. خیلی از روستاهای اطراف اهواز چنین وضعیتی دارند. بنابراین اگر می‌خواهیم این مساله را تعمیم دهیم باید بگوییم دوسوم استان خوزستان چنین شرایطی دارد و مخازن نفت زیر آن وجود دارد، پس شرکت نفت دوست دارد چاه‌های نفت بزند و استخراج کند ولی مختص غیزانیه نیست.»

اقداماتی که در غیزانیه درحال انجام است موقتی و صرفا برای کم‌کردن هیجانات مردمی است

پس از پاسخ کوتاه قمشی به این شائبه از او درارتباط با مساله تامین آب منطقه غیزانیه که قرار شده است به فوریت حل‌وفصل شود و اینکه این اقدام چقدر مفید خواهد بود و برای همیشه مشکل این منطقه را حل می‌کند یا صرفا یک مسکن است، پرسیدیم که او در این‌باره ادامه داد: «باید بگویم اطلاعات دقیقی ندارم چون من زمانی مشاور استاندار و مجبور بودم اطلاعات خود را کامل کنم و در جریان قرار بگیرم ولی الان حدود دوسال است که نیستم، بنابراین اطلاعات من قدری درباره واقعیت قضایا کاهش یافته است ولی استان خوزستان منتظر بهره‌برداری از طرح غدیر برای مناطق اهواز، سوسنگرد و خرمشهر است. چیزی که سال پیش یا پیش‌تر برای مساله آب خرمشهر اتفاق افتاد و گفتند بخشی از طرح غدیر را بهره‌برداری کردند، آن واقعا طرح غدیر نیست بلکه مسکنی بود. آنجا هم به جای اینکه آب از پشت سد دز بگیرند که کیفیت خوبی دارد، از وسط راه که کرخه است و کیفیت بهتری نسبت به آبادان یا پایین‌دست کارون دارد، گرفتند و به لوله‌ای تزریق کردند که برای طرح غدیر آماده می‌شد، البته این را در ذهن داشتند که موقت از کرخه تامین کنند تا طرح بزرگ که آن زمان مستلزم چهار سال زمان بود به نتیجه برسد اما الان دوسال از آن چهار سال گذشته و تا جایی که اطلاع دارم ذره‌ای گام برداشته نشده است. راه‌حل غیزانیه همین است. همه اینها موقت است تا هیجانات مردمی را بخوابانند و مردم را فعلا آرام کنند تا بتوانند طرح اساسی‌تر و مهم‌تری اجرا کنند. متاسفانه گام اساسی که مردم خوزستان منتظر آن هستند، اتفاق نمی‌افتد. متاسفانه به‌خاطر وضعیت بودجه‌ای کشور و بحران‌های پشت‌ هم کشور تامین بودجه برای تامین آب مردم خوزستان در اولویت قرار داده نشد و باید هر زمانی منتظر هیجاناتی از خوزستان بود.»

می‌خواهند مردم غیزانیه نقره‌داغ شوند

این استاد دانشگاه ضمن تاکید دوباره براین نکته که تنها با بهره‌برداری از طرح غدیر مشکل آب خوزستان حل خواهد شد، گفت: «می‌گویند برای اجرای طرح غدیر پول ندارند، البته وضعیت بودجه‌ای کشور هم مساعد نیست. منتها پول برای حیف و میل کردن در جاهای دیگر هست و وزارت نیرو به این دامن می‌زند، حتی طرح‌های انتقال آب جدید را هم استارت می‌زند این یعنی می‌خواهند مردم خوزستان را نقره‌داغ کنند. برای طرح غدیر در بودجه مشکل دارند و از سوی دیگر طرح انتقال آب استارت می‌خورد و تونل کشیده می‌شود و چنین خبرهایی می‌رسد. مردم خوزستان می‌گویند مشکلات ما باقی است و بودجه نیست ولی از بالادست برمی‌دارند و می‌گویند نگران بودجه نباشید. چنین تناقض‌هایی در ذهن مردم شکل می‌گیرد و متاسفانه سوءتعبیرها از جهت رابطه بین مردم و دولت ایجاد می‌شود. مردم خوزستان احساس می‌کنند دولت به آنها بی‌توجهی می‌کند و دولت آنها را شهروند درجه سه حساب می‌کند. چنین تفسیرهایی می‌شود که این هیجانات را بیشتر دامن می‌زند. این مختص قوم خاصی در غیزانیه یا برادران عرب نیست، چنین تفکری بر شاکله ذهنی مردم خوزستان غالب است.»

مردم خوزستان امروز مشکل آب دارند، مسئولان نگران 10 سال آینده سایر استان‌ها هستند و از خوزستان آب می‌برند

مشاور سابق استاندار خوزستان با بیان این نکته که مساله خوزستان محدود به غیزانیه نیست و تقریبا تمام استان با آن دست به‌گریبان هستند به قول‌و‌قرارهای روسای دولت‌های مختلف درجهت رفع‌ مشکل مردم این استان اشاره کرد و گفت: «مساله آب شرب در چند سال اخیر وجود دارد. در دولت احمدی‌نژاد بنا بود یک‌ماهه مساله آب حل شود. از آن زمان بیش از 10سال می‌گذرد و اتفاقی نیفتاده است. اینها در استان خوزستان برای مردم و رابطه مردم و دولت ایجاد مشکل می‌کند. شعارها و وعده‌ها و... اظهارات یک آدم عادی نیست که اشتباهی کرده باشد، بلکه یک رئیس‌جمهور این حرف‌ها را بیان کرده و این قول‌ها را داده است. آقای روحانی در دوره اول انتخابات ریاست‌جمهوری در استان خوزستان به چیت‌چیان، وزیر وقت نیرو، گفت چه زمانی این طرح غدیر بهره‌برداری می‌شود؟ یک هفته یا یک ماه دیگر؟ بعد اعلام کرد یک هفته دیگر بهره‌برداری می‌شود. شما رئیس‌جمهور هستید. خواهش می‌کنم بعد از گذشت هفت‌سال از دولت آقای روحانی، بعد از گذشت 12سال از دولت احمدی‌نژاد پیگیری کنید که این همه وعده چه شد؟ دولتمردان این مشکل را دارند که فکر می‌کنند مردم فراموش می‌کنند، درحالی که ذی‌نفعان فراموش نمی‌کنند. وقتی مردم در عذاب هستند، وقتی دولت قولی می‌دهد، مردم لحظه‌شماری می‌کنند تا آن قول به ثمر بنشیند. درست است دولتمردان به تهران می‌روند و فراموش می‌کنند چه قولی دادند اما مردم اینجا فراموش نمی‌کنند. من نوع صحبت کردن روحانی و نوع کلمات احمدی‌نژاد را هم به یاد دارم. من که منتظر هستم اینها روزی به ثمر برسد، فراموش نمی‌کنم. مردم خوزستان همه این‌طور هستند و منتظرند اینها به سرانجام برسد. استانی که مساله آب شرب آن مشکل دارد، یکسری دولتمردان به فکر آب شرب، بهداشت، صنعت، کشاورزی 20سال آینده مناطق دیگر هستند. این در ذهن مردم حل نمی‌شود. وقتی مساله انتقال آب را توجیه می‌کنند می‌گویند 1405 استان‌های فلات مرکزی دچار مشکل می‌شوند اما نمی‌گویند همین الان مردم خوزستان دچار مشکل هستند، چرا برای این مردم کاری نمی‌کنید اما به فکر 15-10 سال دیگر استان‌های دیگر هستید؟ این مسائل، این تبعیض‌ها و فرق‌گذاشتن‌ها مشکل اصلی استان خوزستان است.»

دولت با فعال کردن طرح‌های جدید انتقال مردم را تحریک می‌کند

قمشی در پاسخ به این سوال که آیا طرح‌های انتقال جدیدی از سرشاخه‌های کارون درحال اجرایی‌شدن است یا نه؟ گفت: «بله حتی هیجاناتی در استان چهارمحال‌وبختیاری هم ایجاد کرده و مردم دیدند کارگاه انتقال آب فعال شده، آنجا تجمع کردند و درحقیقت یکی از شهرها تجمع بزرگی بوده است. همان شهری که نزدیک تونل است. در هر صورت همین الان دولت شروع به دامن زدن به تحریک کرده است. شما که در تهران هستید چرا خبر ندارید؟ برای اینکه مشکل شما نیست ولی مردم خوزستان درسایت‌های خبری و رسانه‌های مجازی این اخبار را برجسته می‌کنند، هرچند ممکن است به وسعتی که منتقل می‌شود اصل مساله رخ نداده باشد ولی اینجا پررنگ و دامن زده می‌شود. می‌گویند آب را می‌برند و من که پیگیر این مساله هستم می‌دانم این طرح‌ها تا 15 سال دیگر به نتیجه نمی‌رسد ولی وقتی استارت زده می‌شود مردم نگران می‌شوند. همه‌جا بحث این است. الان در فضای مجازی استان خوزستان بروید می‌بینید در همه گروه‌ها و در همه اقشار و صنف‌ها بخشی را انتقال آب به خود اختصاص داده که می‌گویند آب را منتقل می‌کنند و طرح‌ها فعال شده است. دولت هم گوش شنوا برای این مسائل اجتماعی ندارد. آقای اردکانیان، وزیر نیرو، علی‌رغم اینکه از ابتدا که آمد تا سال اول خود حرف‌های اصولی زیاد زد و من را به‌عنوان متخصص خام کرد و من احساس کردم کارهایی اصولی می‌خواهد صورت بگیرد اما الان متاسفانه در پیچ‌وخم مسائل گذشته رها شده و از پیگیری اصولی مسائل باز مانده و همان سیاست‌های قبل را بدون ذره‌ای توجیه علمی پیگیری می‌کند. مردم خوزستان از آقای اردکانیان هم کاملا ناامید شدند.»

اخبار مرتبط:

 
نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

امیرحسین کسائی، خبرنگار:

مسجد پارک قیطریه و بانی خیر

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوقی شورای شهر تهران:

نگاهی به علت‌های ساختاری مشارکت پایین‌تر از میانگین در تهران

همه ابهامات مصوبۀ جدید شورای عالی فضای مجازی؛

ممنوع می‌کنم، پس هستم!

در پی انتقاد از به کار رفتن واژه «خلیج فارس»؛

خبرنگاران قطری، لطفا به موزه‌ها سر بزنید!

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

از شورشی‌های یمنی تا سال 57! چراغ سبز به تحقیر ملی

علی سعد، مدیر اندیشکده حکمرانی شریف:

مهجوریت سرمایه ‌اجتماعی و تلاش برای اصلاح امور

نقدی به یک رفتار رسانه‌ای که چند بار تکرار شده است

کاش مردم سیستان‌و‌بلوچستان، توییت خانم خبرنگار را ندیده باشند

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:

تنش در شرق از زاویه‌ای دیگر

سهیلا عباس‌پور، خبرنگار گروه ایده حکمرانی:

کریم مجتهدی؛ فیلسوفی وقف فلسفه

پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

مدرسه دولتی از نوعی دیگر

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

بنویسید مرا، شهر مرا خشت به خشت

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

مردی در خیابان کشوردوست

نعمیه موحد، روزنامه‌نگار:

چرا دوباره هک شدیم؟

بچه کشتن تو مرام من نیست؛

دم ناصر خاکزادهای مدینه گرم...

در ۱۰۰ سالگی از جان جلال چه می‌خواهیم؟

ایران ۱۴۰۲ و جنبش جلال

حضور وزیر بهداشت و خبرنگار صداوسیما در اتاق زایمان؛

اتاق زایمان بیلبورد تبلیغاتی نیست

ابوالقاسم رحمانی، دستیار سردبیر:

موضع فان فانی

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

پرواز از پمپ‌بنزین

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان؛

از عباس آژانس تا سخنران تلویزیون + فیلم

حامد عسکری، شاعر و نویسنده؛

ملاقات بر سطح لغزنده‌ کلمات

از میدان التحریر تا دانشگاه هاروارد؛

ایران در نوک پیکان درگیری‌ است

فاطمه کنعانی، عضو هیات‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

قوی سیاه هوش‌مصنوعی و دنیای سفید کودکان

رامین شمسایی‌نیا، دانش‌آموخته دکترای علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی:

ایده «مقاومت اجتماعی» اسلام‌گرا و لکنت علوم اجتماعی متاخر

خبر بازداشت فرزند یکی از مسئولان قضایی تایید شد

فرصت و تهدید برخورد با یک دانه‌درشت دیگر

کلید اسرار بر قفل صندوق‌های قرض‌الحسنه؛

روایتی از شگرد جدید فرار مالیاتی در استان فارس

تاثیر و تأثر سینما و جامعه از منظر مرحوم دکتر عماد افروغ

سینما آینه جامعه است

به بهانه استعفای لوئیس روبیالس، رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا به‌خاطر اقدام غیراخلاقی در جام‌جهانی

وقتی اخلاق بر فوتبال پیروز شد

ادعای معاون وزیر آموزش‌وپرورش مبنی‌بر تعطیلی انتشارات گاج باز هم آب رفت؛

مردودی آموزش و پرورش در آزمون گاج

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:

موفقیت سیاست دلارزدایی از ارز اربعین

رضا کردلو، روزنامه‌نگار:

پراکنده از اربعین

صادق نیکو، روزنامه‌نگار:

زبان رسا و البته رسانا

احمد اولیائی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اربعین را به مثابه «فرهنگ» باید دید نه اتفاق مناسکی موسمی

نقدی بر سفر هیات فنی آب ایران جهت درخواست اجرای کامل قرارداد هیرمند

غصه ناتمام هیرمند