• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۴
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

غزلواره‌های شنیداری

مهربانو ابدی‌دوست: کیهان کلهر بار دیگر نشان داد که نوازنده‌ای بی‌همتا در موسیقی ایرانی است که در هنگام نوازندگی شورمندی و شیدایی با سازش عجین می‌شود و مانند جادوگری اعجوبه مخاطبش را در خلسه فرو می‌برد.

کیهان کلهر بار دیگر نشان داد که نوازنده‌ای بی‌همتا در موسیقی ایرانی است که در هنگام نوازندگی شورمندی و شیدایی با سازش عجین می‌شود و مانند جادوگری اعجوبه مخاطبش را در خلسه فرو می‌برد. او این بار هم بدون خواننده کنسرتی را در تالار وحدت اجرا کرد که در تمام طول اجرا نفس را در سینه‌ها حبس کرد. یک ساعت و 20 دقیقه مخاطبان کنسرت «تا بیکران» نفس را در سینه حبس می‌کنند تا مبادا چیزی را نشوند. همراهی اردال ارزنجان، نوازنده باغلاما به شکوه اجرای او افزود و اوقاتی خوش را در یکی دو شب اخیر برای دوستداران موسیقی تلفیقی رقم زد. بداهه‌نوازی آنها در دستگاه شور و مایه دشتی آغاز شد، گریزی به اصفهان و ماهور زدند و دوباره به شور رسیدند.

 دو نوازی این دو هنرمند، تلفیقی دلنشین و هوشیارانه بود که همه را سر ذوق آورد. مقام‌های کردی و ترکی در دستگاه‌های شور و ملحقات آن با هم تلفیق شدند و لحظاتی ناب را رقم زدند. توانایی‌های فردی و تکنیک اجرایی این دو هنرمند شاخص موسیقی امروز جهان در کنار هم قرار گرفت و شب‌هایی به یادماندنی در تالار وحدت را رقم زدند. دو نوازنده با توانایی تمام با سازهایشان گفت‌وگویی را رقم زدند که دو بخش مختلف از یک فرهنگ موسیقایی را به نمایش می‌گذاشت. گفت‌وگوی کمانچه با باغلاما تبدیل به اتفاقی شنیدنی شد و نشان داد که در کنار هم قرار گرفتن موسیقی ایرانی و ترکی به چه چیزهای به یادماندنی تبدیل می‌شود. این اجرا بر بداهه‌نوازی‌های کلهر و ارزنجان بر اساس مقام‌های کردی غرب ایران و موسیقی علوی شرق ترکیه بنا شده بود و بیش از هر چیز دیگری بیانگر اشتراکات دو فرهنگ ایرانی و ترکیه‌ای بود.
آواهای ترک و ترکمن را باغلاما می‌نواخت و تم‌های ملودی کردی را کلهر با آن ترکیب می‌کرد و مدام جای آنها با هم عوض می‌شد تا لحن‌های اعجازبرانگیزی شکل بگیرد. در صحنه تالار وحدت دو نوازنده خلوتی را رقم می‌زنند که با بداهه‌نوازی‌شان جهانی شگفت را یادآور می‌شوند. کلهر با کمانچه‌اش، نماینده‌ای امروزی از موسیقی ایرانی بود و نه لزوما موسیقی سنتی. او ثابت می‌کند که موسیقی ایرانی حرف‌های زیادی در جهان امروز دارد. دو نوازی کلهر و ارزنجان 6 سال پیش، شهریور 1389 نیز در تالار وحدت خاطراتی به یادماندنی رقم زده بود و حالا این سه شب به یک اتفاق دیگر برای طرفداران موسیقی ایرانی تبدیل ‌شد. این دو در کشورهای مختلف جهان نیز دو نوازی کرده‌اند که حاصل اجرای مشترک‌شان آلبومی با بخش جهانی است. اجرای «تا بیکران» پیش از این در آلبوم «تا بیکران دوردست» منتشر شده بود و به 11 بخش تقسیم می‌شود. امشب نیز کنسرت «تا بیکران» بداهه‌نوازی کیهان کلهر و اردال ارزنجان با دو ساز کمانچه و باغلاما در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود. بلیت‌های این کنسرت در همان ساعت‌های اولیه بلیت‌فروشی تمام شد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰
capcha

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها